تماس با ساختمان ۰۲۱۲۲۰۳۷۳۳۳
ساعت پذیرش سفارش شنبه تا چهارشنبه ۱۰ الی ۱۶

تفاوت سیمان سیاه و سفید در چیست؟

تفاوت سیمان سیاه و سفید در چیست؟
 
زمان مطالعه: 7 دقیقه

برای اینکه بتوانیم به تفاوت سیمان سفید و سیاه پی ببریم، ابتدا لازم است که با ماهیت و کاربرد کلی سیمان آشنا شویم. سیمان در حقیقت یک نوع ماده پودری شکل است که بعد از ترکیب با آب به شکل خمیری مانندی تبدیل می‌شود؛ این ماده خمیری شکل یکی از قوی‌ترین چسب‌های دنیا را به وجود می‌‌آورد که نقشی اساسی نیز در بسیاری از ساخت و سازها، ایفا می‌کند.

استحکام و مقاومت سیمان سفید و سیاه و سفید باعث شده تا افراد در پی‌ریزی و ساخت بسیاری از بناها از آن‌ها استفاده کنند. اما قابل ذکر است که بدانید فرق سیمان سفید و سیاه بسیار بوده و همین تفاوت باعث شده تا از آن‌ها در کارها و قسمت‌های مختلف ساختمان‌سازی استفاده کنند. بدون شک نمی‌توان کاربرد این ماده چسبنده را در بسیاری از بناها نادیده گرفت؛ بنابراین تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید تا درباره این دو نوع سیمان، تفاوت آن‌ها و اینکه کدام‌یک از آن‌ها به‌صرفه‌تر است، صحبت کنیم.

تفاوت سیمان سیاه و سفیدسیمان سیاه چیست و چه کاربردی دارد؟

شاید جالب باشد که بدانید برای آماده کردن سیمان، از ترکیب خاک رس و آهک استفاده می‌کنند؛ که در این صورت رنگ آن روشن می‌شود. اما اگر به همین ترکیب مقداری اکسید آهن یا اکسیدهای معدنی اضافه شود، رنگ آن تیره شده و به سیمان سیاه تبدیل می‌شود.

از اصلی‌ترین تفاوت سیمان سفید و سیاه می‌توان به رنگ آن‌ها اشاره کرد؛ این موضوع به تنهایی باعث شده تا نوع کارایی این دو نوع سیمان با یکدیگر متفاوت باشد.

سیمان سیاه گستره کاربرد بسیار وسیعی داشته و در موارد مختلفی همچون پی‌ریزی ساختمان، اجرای تیرچه بلوک، دیوار چینی، نصب کاشی و سرامیک، زیرسازی نمای بیرونی یا داخلی ساختمان و... کاربرد دارد. از دیگر تفاوت سیمان سفید و سیاه می‌توان به مقاومت بیشتر سیمان سیاه اشاره کرد؛ همین موضوع باعث شده تا از سیمان سیاه در ساخت و سازهای مسکونی، تجاری، ساخت سدهای آبی و خاکی، ساخت تونل، ساخت پل‌های شهری (زیرگذر و روگذر)، ساخت جداول خیابانی و برخی از تجهیزات کنترل ترافیک، ماده اولیه در چسب بتن و چسب سیمان، ساخت معابر و راه‌های انتقال آبی و... استفاده شود.

سیمان سیاه

سیمان سفید چیست و چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، اضافه کردن اکسید آهن یا دیگر اکسیدهای معدنی به سیمان، باعث رنگ‌دار شدن آن می‌شود؛ در حالی که اگر این مواد اضافه را از سیمان جدا کنید، دیگر رنگی نداشته و به رنگ سفید تبدیل می‌شود. برای به وجود آوردن سیمان سفید تنها کافی است تا سنگ آهک و خاک کائولون سفید را با یکدیگر ترکیب کنید.

قابل ذکر است که بدانید اجزای مختلفی در تولید سیمان سیاه وظیفه پایین آوردن دمای پخت را دارند که عبارت‌اند از اکسید آهن و منیزیم؛ اما از آنجایی که در ساخت سیمان سفید این اجزا حذف می‌شوند، اجزای دیگری وظیفه‌ی پایین آوردن دمای پخت را دارند که شامل موارد مختلفی همچون گچ، اکسید آلومینیوم، فلدسپات و موارد مشابه می‌شود.

فرق سیمان سفید و سیمان سیاه در نحوه تولید آن‌ها است؛ برای تولید سیمان سفید دقت و سختی بیشتری نیاز است، به‌طوری که برای به دست آوردن محصول نهایی، بارها آن را در آزمایشگاه‌های پیشرفته مورد بررسی قرار می‌دهند.

سیمان سفید

کاربرد سیمان سفید

 سیمان سفید هم مانند سیمان سیاه موارد استفاده و کاربردهای بسیار زیادی دارد که ازجمله این کاربردها می‌توان به نماسازی ساختمان، بندکشی کاشی و سرامیک، ساخت سنگ‌های دیواره بیرونی ساختمان، زیرسازی نمای ساختمان و ساخت فضای داخلی ساختمان اشاره کرد. از اساسی‌ترین تفاوت سیمان سفید و سیاه می‌توان به کاربرد و کارایی آن‌ها اشاره کرد.

مهم‌ترین تفاوت سیمان سفید و سیاه این است که از سیمان سفید در مواقعی استفاده می‌شود که علاوه بر استحکام و مقاومت، زیبایی نیز معیار بسیار مهمی در امر ساختمان‌سازی باشد.

کاربرد سیمان سفید

مقایسه استحکام و مقاومت سیمان سفید و سیمان سیاه

همان‌طور که می‌دانید هر چیزی که صفت و مشخصه زیبایی را به همراه داشته باشد، طبیعی است که از میزان مقاومت و استحکام آن کاسته شود؛ بنابراین استحکام و مقاومت سیمان سیاه و سفید یکدیگر متفاوت بوده و سیمان سفید مقاومت کمتری نسبت به سیمان سیاه دارد؛ اما به این نکته توجه داشته باشید که استحکام سیمان سفید خیلی هم کم نبوده و در برخی از موارد ممکن است مقاومت بیشتری نسبت به سیمان سیاه داشته باشد. این موضوع بیان کننده فرق سیمان سفید و سیمان سیاه است.

 

برای ساخت سیمان، شما مجاز هستید تا بیش از 5% وزن سیمان به آن سنگ آهک اضافه کنید؛ حال باید بدانید که این مقدار در سیمان سفید تنها نیم درصد است و به همین خاطر مقاومت خیلی زیادی نسبت به سیمان سیاه ندارد. به همین خاطر در دیوارچینی یا مواردی که مقاومت در آن حرف اول را می‌زند، کارایی زیادی ندارد.

به همین خاطر می‌توان از سیمان سفید در امر مجسمه‌سازی، نقاشی و دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان استفاده کرد.

اما در مقابل سیمان سفید، سیمان سیاه است که مشخصه اصلی آن مقاومت بالا و قیمت به صرفه آن است. سیمان سیاه را در دو نوع کلینکر و غیر کلینکر تقسیم‌بندی می‌کنند؛ در ساخت سیمان کلینکر از ترکیب آهک و خاک رسی استفاده می‌شود که در دمای بسیار بالا کلکسینه می‌شود و برای ساخت سیمان غیر کلینکر از ترکیب خاکستر بادی و سرباره کوه بلند استفاده می‌شود.

 مقایسه استحکام و مقاومت سیمان سفید و سیمان سیاه

مهمترین فرق سیمان سفید و سیاه

به‌طور کلی فرق و تفاوت سیمان سفید و سیاه را ذکر میکنیم:

  •          از اصلی‌ترین تفاوت سیمان سفید و سیاه می‌توان به رنگ آن‌ها اشاره کرد؛ این موضوع به تنهایی باعث شده تا نوع کارایی این دو نوع سیمان با یکدیگر متفاوت باشد.
  •          فرق سیمان سفید و سیمان سیاه در نحوه تولید آن‌ها است؛ برای تولید سیمان سفید دقت و سختی بیشتری نیاز است، به‌طوری که برای به دست آوردن محصول نهایی، بارها آن را در آزمایشگاه‌های پیشرفته مورد بررسی قرار می‌دهند.
  •          مهم‌ترین تفاوت سیمان سفید و سیاه این است که از سیمان سفید در مواقعی استفاده می‌شود که علاوه بر استحکام و مقاومت، زیبایی نیز معیار بسیار مهمی در امر ساختمان‌سازی باشد.

سیمان سفید یا سیمان سیاه، کدام یک قیمت به صرفه تری دارد؟

همان‌طور که در طول این مقاله اشاره کردیم، برای تولید سیمان سیاه از یک سری سوخت‌های معمولی استفاده می‌شود که حاصل سوخت آن‌ها در کوره، دوده‌هایی است که باعث تیره شدن رنگ سیمان سیاه می‌شود؛ اما برای تولید سیمان سفید باید از سوخت‌های بدون دوده استفاده کرد که باعث تیره شدن رنگ سیمان سفید نشوند؛ این موضوع به اصلی‌ترین تفاوت سیمان سفید و سیاه اشاره دارد و بی‌شک در استحکام و مقاومت سیمان سیاه و سفید هم بی‌تأثیر نیست. طبیعتاً قیمت این نوع سوخت‌ها از سوخت‌های معمولی بیشتر بوده و همین امر تفاوت سیمان سفید و سیاه را رقم می‌زند.

سیمان سفید به دلیل پیچیده بودن فرایند تولید، استفاده از سوخت‌های بدون دوده برای تأمین سوخت کوره و همچنین بیشتر بودن قیمت مواد ترکیبی با سنگ آهک برای تولید سیمان سفید، قیمت بیشتری نسبت به سیمان سیاه داشته و فرق سیمان سفید و سیمان سیاه در این است که سیمان سیاه قیمت به صرفه‌تری در بازار دارد.

 قیمت سیمان سفید و سیاه

کلام پایانی

همان‌طور که در طول مقاله بارها اشاره کردیم، سیمان یک نوع ماده بسیار چسبنده بوده که در امر ساخت و ساز کمک بسیار شایانی می‌کند. این ماده در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و خواهان بسیار زیادی دارد. با تغییر مواد ترکیب شده با سنگ آهک می‌توان سیمان‌های مختلفی مانند سیمان سیاه و سیمان سفید تولید کرده و در اختیار مردم قرار داد.
در این مقاله سعی کردیم تا فرق و تفاوت سیمان سفید و سیاه ذکر کرده و به میزان استحکام و مقاومت سیمان سفید و سیاه اشاره کنیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

برای اطلاع از قیمت و خرید سیمان با سایت مصالح ساختمانی با شماره ۰۲۱۲۲۰۳۷۳۳۳ ساختمان دات آی آر تماس بگیرید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید
فیلترها
Sort
display